Egy webáruház megnyitásának alapvető jogi feltételei

Ha valaki egy webáruházat szeretne, ahhoz nem elegendő csak szimplán megvalósítani ténylegesen magát az internetes boltot, hiszen amennyiben azt csak úgy feltesszük a világhálóra, és azzal kereskedelmi tevékenységet folytatunk, akkor konkrétan bűncselekményt követünk el.

Az internetet ugyanis pontosan olyan piactérként kell elképzelnünk, mint egy igazi boltot, ahol szintén nem kereskedhetünk abban az esetben, ha ahhoz nincs jogunk. Lássuk tehát a legfontosabb teendőket abban az esetben, ha egy saját webáruházat szeretnénk nyitni.

A legfontosabb dokumentumok és engedélyek

Egy internetes áruház megnyitásához elengedhetetlenül fontos, hogy valamilyen bejegyzett vállalkozásunk legyen, hiszen anélkül boltunkat nem tudjuk hivatalosítani. Hogy milyen gazdálkodási formát választunk, az szinte mindegy, így a korlátolt felelősségű társaság vagy a betéti társaság mellett akár az egyéni vállalkozói formulát is választhatjuk. A formalitás után szükség van arra is, hogy megfelelő tevékenységi körrel és kapcsolatokkal rendelkezzünk az adott termékek vagy szolgáltatások értékesítéséhez. Az egyik legfontosabb ezek közül a Csomagküldő, internetes kereskedelem névre hallgató tevékenységi kör megléte, de amennyiben speciális termékeket forgalmazunk, akkor ahhoz külön szakhatósági engedély is szükségeltetik majd.

Korábban szükség volt a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál való engedély kérésére is, 2007 márciusa óta azonban ez már nem szükséges, sőt 2008 óta már úgy is működhet internetes áruház, ha nincs hozzá tényleges üzlet vagy vevőszolgálati helyiség fenntartva.

Egy webáruház megnyitásának alapvető jogi feltételei

Egy webáruház megnyitásának alapvető jogi feltételei

A szükséges adatszolgáltatási és tájékoztatási kötelezettségek

Egy webáruház elindítása esetében nagyon fontos, hogy a legalapvetőbb jogi szabályozások mellett adatszolgáltatási, valamint tájékoztatási kötelezettségünk is lesz, tehát az üzemeltetőnek fontos elérhetővé tennie bizonyos adatokat a nyitáskor. Ezek közül a legfontosabbak nyilvánvalóan a név, a székhely, a levelezési cím, a képviselő neve, telefonszáma, e-mail címe. Ezeken kívül bármilyen más elérhetőséget is feltüntethetünk, mindez a bolt megbízhatóságát és hozzáállását nyomatékosítja majd a vásárlókban.

A kötelezően közzéteendő adatok közül kiemelendő még természetesen az adószám, a cégjegyzék szám, a vállalkozói igazolvány száma, valamint a nyilvántartó cégbíróság neve is, hogy a vásárlók szükség esetén utána tudjanak nézni annak, hogy cégünk megbízható-e, esetleg nem áll felszámolás vagy más eljárás alatt. Ha olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kínálunk, amelyet külön szakhatóságnak kellett ellenőriznie a forgalomba hozatal előtt, akkor fontos ezt az engedélyt is jól látható helyen feltüntetni.

A webáruházak jelenleg is folyamatos jogi szabályozás alatt állnak, ennek megfelelően tavaly nyáron lépett hatályba például a 14 napos elállási jog, vagy az, hogy az eladónak immáron a szállítási díjat is kötelessége visszatérítenie a vásárlók számára. Érdemes tehát internetes áruházunk megnyitását követően mindig naprakésznek lenni a büntetések elkerülése érdekében.

Kategória: Szolgáltatás