Mennyi az ideális testsúlyom?

Az emberek java része nem elégedett a testével, sem a kilogrammokkal, sem az alkattal, nagyon kevés önmagával harmóniában élő, testét elfogadó személlyel lehet manapság találkozni. A magassághoz mért ideális testsúly megállapításához létezik egy képlet, mellyel könnyedén megtudhatjuk, mennyire vagyunk elhízva, esetleg túl soványak vagyunk-e.

Természetesen ez a képlet egy általános mankó csak, létezhet, hogy valakinek normálisak az értékei, mégis vannak itt-ott zsírpárnái, más pedig a kalkulátor szerint elhízottabb kategóriába esik, összességében mégis arányosabb, mint mások.

A kulcsszó a testtömegindex (Body Mass Index, BMI), amelyet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) dolgozott ki annak érdekében, hogy be tudják sorolni az embereket különböző csoportokba a súlyuk szerint. A képlet tulajdonképpen pofonegyszerű, a testtömegünket el kell osztani a magasságunk négyzetével, azaz BMI= kg/m2. Tehát egy 175 centiméteres, 70 kilogrammos ember BMI-je 70/(1,75*2)=20. A testtömegindex 18,5 és 24,9 között van az ideális tartományban. Az ez alatti és feletti értékek nem annyira jók, természetesen itt is vannak különböző fokozatok.

A BMI megmutatja, hogy ideális-e a testsúlyunk

A súlyos soványság és a normális testsúly között nincs túlságosan nagy különbség, már ami a testtömegindexet illeti. 16 alatti BMI esetében már kórosan sovány az illető, 16-16,99-es érték között mérsékelten sovány, 17-18,49 között pedig enyhén sovány. 25-29,99 között túlsúlyosságról beszélünk, 30-34,99 között I. fokú elhízásról, 35-39,99 között II. fokú elhízásról, a 40 feletti testtömegindex pedig már súlyos, III. fokú elhízottságról árulkodik.

A minimum-maximum határát is ki tudjuk számolni az ideális testsúlynak. A minimum jó BMI 18,5, a maximum 24,99. A képlet a következő: kg = BMI*m2. A példa szerint kg=1,75*2*18,5 és kg = 1,75*2*24,99, azaz a minimum ideális súly 64,75 kg, a maximum 87,46 kg. Ahogy láthatjuk, a két érték között majdnem 23 kg eltérés van, ami nagyon sok, ez inkább csak egy általános adat, személyre szabott tanácsadáshoz és terápiához szakember segítségét kell kérni. Ha a BMI-nk több, mint 24,99, akkor mindenképpen érdemes életmódot váltanunk, leadni a túlsúlyt, edzésbe lendülni.

A túlsúly számtalan betegség okozója, például a szív- és érrendszeri megbetegedéseké, a mozgásszervi problémáké, de könnyebben kialakulhat cukorbetegség és magas vérnyomás is. Érdemes több oldalról támadni az elhízás ellen: a táplálkozás és a sport legyenek a fő pillérek, de fontosak lehetnek az extra kezelések is, mint például különböző vitaminok, fogyást elősegítő tabletták, szauna, jakuzzi, vagy más, fogyásban segítséget nyújtó kezelések.

Kategória: Hétköznapok